tisdag 11 juli 2017

Hei fördelare ingen gnista

Köpte mig en NY fördelare , MSD Streetfire HEI fördelare. Kopplar in den till alla stift, NYA stift och NYA tändkablar från MSD. Det enda som kan gå sönder på HEI - fördelare är väl rotorn som kan. Det kan bli allt fran svag gnista och taskig gang till ingen gnista alls.


Hej har som rubrik lyder ingen gnista i motorn.

Typisk HEI - fördelare. HEI står för high energy ignition, och det är ett brytarlöst tändsystem som först kom till Cadillac och andra GM-märken i mitten på 70-talet. Kravet på bättre gnista kom i och med att EGR-ventiler började användas, och med det krävdes det mer fjutt i gnistan för att få eld på bränsleluftblandningen.


Tjena, kopplade in en HEI fördelare på min corvette idag men det sket sig, får ingen gnista. Vad kan vara fel, innan hade jag en original fördelare. Inbrottsäkra källarförråd - Hur?


En allt i ett fördelare med all elektronik och tändspole i en och samma förpackning.

Nackdelen är att den är enormt stor och det kan bli problem med att få plats med allt i och omkring motorn. Skall enligt uppgift vara den fördelaren som ger mest effektökning. Hej jag har problem med min bmotor (aq151a) med dubbla solexförgasare. Jag får ingen gnista på tändstiften.


Jag har kikat en del på Chevas HEI fördelare. Det är en vanlig HEI fördelare orginal där spolen sitter integrerad i fördelaren. Hej, Har ett problem med gnista d. Testat med olika fördelare , nu senast en mallory med brytarspetsar.


Har testat allt jag kan komma på. Brytarspetsar öppnar och stänger. Bra jord till motorn. Bytt tändspole,tändkablar,tändstift,fördelarlock,rotor och även ny styrenheten i fördelaren.


Har brytarlöst v system. Fördelarens conding kopplad till minus på tändspolen. Det är så att min volvo 7inte startar längre den bara stannade.

FÖRDELARE FORD SB MINI HEI. S Vore schysst med en bild som visar alla vart de skall sitta Cheva SB 3Oj då. Hög kvalitets polerade HEI fördelare till rimliga priser. Alltså så hade den inte lika fördelare och lock som 3S-FE.


For att fa det att lira ska du dra en grov sladd (ska vara minst gauge, vilket jag har for mig motsvarar ca mm) fran nagonstans dar du har full 12V spanning nar tandningen ar pa, till bat kontakten pa fordelaren. Det är inte en hall ekkeft givare utan en spole runt fördelar axeln, men det är möjligt att det funkar jag har inte testat, har bara använt felsökningsschemat i shop manualen, och då behöver man inte mäta med något, bara koppla ur ECM sidan. Nu kan vi erbjuda samma möjligheter till For Chrysler och AMC ägare. Har en 7turbo -84.


Hade en mindre rykande insident på kontacktstycket vid vänster fjädertorn. Nu vill han inte starta pga ingen gnista. Ingen gnista 9-- LÖST.


Har kollat kabelhärvet med summer och allt låter fint. Moderator: backeliten. Om jag använder en blockmonterad fördelare så behövs väl inte vevaxelgivarn? Har mätt stift och på tändspolen och har volt där.


Problemet är att den inte tänder på startgas och ger ingen gnista. Soppa finns fram och tändstiften blir blöta. Varvmätaren rör inte på sig när man försöker starta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.