torsdag 31 augusti 2017

Bil termostat funktion

Kvalitet direkt från tillverkaren! Fri frakt inom Sverige. Stort utbud av produkter för behoven för bosta hushåll, fritid och hobby! En bil termostat är en värmekänslig ventil som öppnar och stänger som svar på förändrade temperaturer kylvätska. När en kall fordonets motor startas, stänger termostaten och stoppar motorns kylvätska från att strömma ut av motorn och in i kylaren, en process som underlättar motorns uppvärmning.


Hur fungerar en bil termostat?

Alla motorer, allt bil-och lastbilsmotorer, måste hålla en viss temperatur för korrekt funktion. En termostat är en reglerteknisk apparatur som ska hålla en nästan konstant temperatur i en ordning. De enklare elektriska termostaterna består av en bimetallfjäder som fungerar som strömbrytare genom att den böjer sig olika vid olika temperaturer. Själva slutningen av strömkretsen görs ofta med hjälp av ett relä, för att undvika gnistbildning. Trots det lilla formatet och billig, ger en termostat olika motor och kylsystem systemfunktioner,.


Detta konstanta flöde (i kombination med flera andra kylsystemkomponenter) är det som håller din bils motor i funktion vid optimal temperatur. Bilens termostat har till uppgift att säkerställa att motorn håller rätt arbetstemperatur. En defekt termostat kan leda till att motorn inte når korrekt temperatur vid körning samt att du inte får tillräckligt med värme till kupén under kalla dagar.

En termostat sparar dig tusentals kronor varje år genom att trofast öppna och stänga för varmvattnet i dina vattenburna element i takt med temperaturen. Termostat – så fungerar en radiatortermostat. Här kan du lära dig mer om hur en termostat fungerar. Först måste du skruva av termostaten (2) ta sedan tången och ta tag i regleringsstiftet (3) och dra ut den om det behövs.


Du kan behöva ”rucka” lite fram och tillbaka så du får tillbaka lite fjädring i det. Du ska nu känna värme i rören och möjligtvis höra att vatten rinner till elementet. Andra smarta finesser och funktioner du hittar hos termostater till element är att de känner av solens värme och överskottsvärme från elektroniska apparater. Genom att märka av detta kan termostaten av sig själv sänka inomhustemperaturen.


Det är en god idé att byta termostat var tredje år samtidigt som man byter lite kylarvätska. Ska man testa i kokande vatten (utmärkt bra går det) så ska man helst hänga den i ett snöre så den inte ligger på botten. Problemet är att man ser inte hur snabbt den öppnar.


F” för display off, dvs. För återställning till normalt tänd tempera-turvisning utförs det genom att hålla den hö-gra pilknappen intryckt under ca sek. När funktionen blir inaktiverad visar termostaten ”don” för display on, dvs. Det är den som styr hur varmt radiatorn ska bli.


Om över huvud taget. Skillnaden mellan en dålig och termostat och en väl fungerande, kan i slutänden visa sig i elräkningen. Så fungerar en termostat.

En dålig termostat kan spela förödelse med en bilens motor och kylsystem. Ofta kommer det hela att ersätta frostskydd varje 1-års drift. Det är faktiskt ganska underhållande att se och lyssna på när damen försöker lära sig bilens funktioner. Samtidigt som man börjar skratta med henne, så glömmer man lätt bort att hon kanske aldrig tidigare har suttit i förarsätet på en bil och behövt engagera sig i alla dess funktioner. Montera mottagarenheten i direkt anslut-ning till värmekretsfördelaren.


Tänk på att anpassa höjden så att locket går att öppna samt att det går att ansluta LK ICS MEM Stick nedåt. Montera samtliga termostaters bakstycken på innervägg c:a m över golv. Se nedan bild hur termostaten öppnas.


Dessutom kräver vissa funktioner (dock inte särskilt många) ett abonnemang som kostar pengar. Installationen är knepig och priset är högt, men väl på plats är Tado Smart Radiator Thermostat en lättanvänd och smart lösning som sparar både energi och pengar. Produkt: Tado Smart Radiator Thermostat. Att kamkedjan rappar över och motorn blir till skrot är varken kul eller billigt.


Eller vad sägs om en motor som drar flera liter olja – på bara några hundra mil. Normalt, säger tillverkaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.