Hur fungerar laddningslampan ? Laddlampan har två funktioner. Dels är den tänkt att varna om generatorn slutar att ge ut laddspänning, men huvudsyftet med lampan är att ge generatorns lindning en förmagnetisering så att den kan börja tillverka el när generatorn kommer upp tillräckligt i varv. För att en generator skall kunna börja ladda måste rotorn ha ett magnetfält att snurra i, detta magnetfält genereras av ström i fältlindningen(statorn) Genom att koppla ena änden till plus (vanligen märkt D på generatorn )och andra änden till minus (fastlödd i generatorns gods)skapas en kortslutning som.
Men kom nu på i efterhand att det måste vara laddningslampan som strular för jag har nämligen kopplat bort hela instrumentpanelen (har byggt en egen) så det finns ingen laddningslampa.
Kan koppla förbi denna på något sätt? Hur kopplar jag dubbla motorer? Kan jag ha tändningen på när jag lyssnar på radio? Lyser laddningslampan då, kontrollera följande felorsaker.
Fel i generator (avbrott i laddningsregulator, kolen slut, diodtrio avbrott, rotor avbrott). Har generatorn chassijord? Innan generatorn själv börjat generera ström, jordas laddningslampan genom fätlindningen, lampan lyser.
När man slår på tändningen så aktiveras då generatorn genom att den matas med ström från batteriet (vilket också får laddningslampan att lysa om en sådan finns). Koppla laddrelä och generator (Sida 1). Jag undrar hur en generator fungerar. Inte vad den har för funktion, utan hur den fungerar. En generators funktion går att beskriva på två nivåer.
Men nu så märker jg att laddningslampan inte lyser, När jag startat upp bilen så måste jag gasa upp rejält på gasen för att laddningen skall komma igång och då laddar den volt och då även på tomgång. Testade koppla startkabel mellan batteriets minuspol och jord samt generatorchassi men ingen skillnad. Kablar och kontakter tycks vara okej i den mån jag kunnat se dom. På generatorn finns också en kontakt med ingång för två kablar.
Mgänga eller något annat smått. Obs lampa måste vara hel och med rätt styrka. Ett fungerande batteri som är anslutet till generatorn Du skriver att du har en DF anslutning. Och nån lämplig liten lampa (Minst watt till generator ovan) som laddningslampa och såklart lite kabel och kabelskor.
Det är väl generatorn som alstrar det vinande, varvtalsberoende ljudet i radion. Jo, det borde vara till gamla externa laddrelät.
Deltagare Om vi bortser varför, låt oss påstå att varningslampan för. Det simplaste sättet att se om generatorn laddar är att titta om laddningslampan slocknar. Ett enkelt sätt att mäta hur mycket den laddar är att koppla in en voltmätare över batteriets poler. Att du inte ser om generatorn laddar på din amperemätare kan ha flera orsaker.
Någon som vet hur man kopplar en lysdiod för att använda som laddningslampa till generatorn ? No real power, Just turboshit! Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Jag har tre plintar på min zetec generator.
En heter D och en heterB och en heter inget. Var skall man koppla dom? Misstänkter att B skall kopplas till batteriet, men var skall dom andra kopplas ? Vill ju gärna ha en laddningslampa också. Innebär det att jag ska koppla den lilla blå 5mmkabeln på generatorn till pin i motorkontakten? Hej, jag har bytt generator på min Mustang -till en one wire.
De övriga kablarna isolerade jag och hängde upp. Det verkar som att generatorn laddar då kupeljusen lyser starkare då man ökar varvtalet lite. Remjustering är bra när man inte kan tvinga runt remskivan (med tumme på fläktbladet) utan att motorns övriga hjul följer me exempelvis: vattenpump, vevaxel mm.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.