måndag 26 mars 2018

Hur fungerar en elmotor i en elbil

Hedin Bil har Sverigest största utbud av el- och hybridbilar. Upptäck alla varumärken här. Snabb och smidig privatleasing. Steg för steg, så här går det till. Har du frågor kring Carplus?


Svar på de vanligaste frågorna.

Ställ frågor om vår privatleasing. Se alla Nissan hos CarPlus. Modeller från Micra till X-trail. Marknadens mest effektiva laddhybrid. Upplev känslan, boka provkörning idag!


Taycan är allt som är Porsche, med adderad elektrisk kraft. Gå in och förboka nya ID. Ett elmotors varvtal kan regleras mycket exaktare och snabbare än varvtalet i en bensinmotor.


Det gäller bara att justera frekvensen på växelströmmen som motorn matas med.

Det kan göras flera hundra gånger i sekunden, och elmotorns varvtal följer efter. Därför är det enklare att göra system som antisladd och ABS på en elbil. Elmotorn är egentligen som en generator. När bilen körs tar motorn ström från batterierna, men vid motorbroms går strömmen åt andra hållet och batterierna laddas.


Det är en hybridsynkronmotor med inbyggd kraftelektronik. Låt oss gå igenom hur en elmotor fungerar. BMW iär det senaste exemplet på en renodlad elbil. Det rör sig alltså inte om någon konverterad standardbil ur det befintliga modellprogrammet, utan en helt ny bil från grunden.


I alla elbilar finns ett enormt litiumjonbatteri, istället för en vanlig bils bränsletank. Dessa är mycket tunga, men är också den enda riktigt tunga komponenten i en elbil. Batterier lämnar ifrån sig likström, så en likströmsmotor börjar snurra så fort man ansluter den till ett batteri. Batteriet drivs av motorn, som driver växlar och hjul.


Hjulens rotation är vad som sedan driver växelströmsgeneratorn i bilen och generatorn laddar upp batteriet. Det är därför batteriet måste laddas för att fungera korrekt. Det finns många sorters elmotorer, men principen för dem alla är att man med hjälp av magnetism får motorn att rotera. I en elbil finns ingen generator.


Motorn består av en rörlig del som kallas rotor eller ankare och en fast del som kallas för stator. Både rotor och stator har lindningar (spolar) av koppartråd.

Genom att köra elektrisk ström genom dessa lindningar så skapas starka magnetfält. Varje spole blir en elektromagnet. De flesta elmotorer är av så kallad roterande typ och består av en stillastående del (statorn) och en roterande del (rotorn), se figur 1. De kan vara så små att de finns i armbandsur till så stora att de kan driva tåg och ubåtar. Många verktyg och köksredskap drivs av elmotorer. De finns överallt i vår vardag.


Elströmmen går till driften av elmotorn, värmen ventileras bort och vattenånga blir till harmlösa avgaser. Bränslecellen är som ett stort bilbatteri som fungerar enbart när bränsle (vätgas) tillförs. Då sker en kemisk reaktion mellan vätgasen (H2) och syret (O2) som konverterar kemisk energi till elenergi. Ut kommer el och vatten (H2O). En påtaglig fördel är att elmotorn är betydligt mer effektiv än förbränningsmotorer.


Mer om detta kan du läsa om i artikeln Hur fungerar en elmotor här på hemsidan. En elmotor använder sig alltså av magnetism för att fungera. Rotorns och statorns uppbyggnad ser olika ut beroende på vilken typ av elektrisk maskin som. Första tankefelet många gör är att tro sig veta hur en elmotor fungerar. Så funkar elmotorn i en elbil.


Det finns flera typer av elmotorer, men de som sitter i moderna bilar fungerar bara med växelström som slås av och på med en viss frekvens. Motorn är uppbyggd av en rotor i mitten som har starka magneter. Rotorn är omgiven av en spole som elektriciteten växelvis leds in i. Automatlåda bör inte användas.


En bensindriven bil har olja i sig som är som en stor sirapsklump när det är kallt. Den nackdelen har inte elbilar , säger han. Så fort du behöver värma bilen, och det är ju vid plus tio också, så minskar körsträckan. Möjligen att en framtida elbil för kallt klimat har bättre isolering.


Svaret är att i ngen motor behöver värmas för att få värme i kupén. Varm luft kommer omgående, allt är elektrifierat och is och imma försvinner fort. En elbil har en verkningsgrad med mycket lite energiförluster i form av värme som inte kan bidra till kupékomforten.


Det är knappast realistiskt att vare sig värma eller kyla bilen med el. Så frågan är om någon har några realistiska förslag på hur det skall gå till?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.