onsdag 4 april 2018

Byta kol i generator

Vår vision är att vara ledande gällande produkter och information inom fordonselektronik. Vi erbjuder snabba leveranser av produkter med högsta kvalitet. Konkurrenskraftiga priser! Hur byter man kol i en 100A generator ? På dom mindre så sitter ju kolen och relät på baksidan av generatorn , men var sitter dom på 100A generatorn ?

Nån som vet får gärna beskriva lite hur man kommer åt kolen typ vad som man måste skruva isär tex lossa generator , lossa remhjulet mm mm. Betala smidigt med. Byta kol i generatorn ! Vet inte riktigt om det ser likadant ut på personbilarna som på lastbilarna. Men förr brukade vi på lastvagnar byta kol vid service, nu är det dock bannlyst eftersom kolen efter ett tag gör spår i kollektorn, när man sen byter kol så passar de inte i spåren riktigt och därför bryts av och sabbar generatorn.


Att byta en bilgenerator bör utföras av en verkstad. En generator kan sitta trångt till i motorutrymmet och man måste mäta spänningen från den nya generatorn för att försäkra sig att den laddar rätt. Laddar generatorn fel så kan man skada bilens känsliga elsystem.

Vi hjälper dig gärna med bytet av generatorn. Felet ligga i slitna eller kärvande kol , trasig spänningsregulator och en del andra saker. En orsak kan vara trasiga dioder i likriktarbryggan inne i generatorn.


Frihjulskoppling till generator. Lägg till i shoppinglistan. FRIHJULSKOPPLING REMSKIVA. Värderna uppmätta strax över tomgångsvarv på motorn. För låg laddningsspänning, trots att kablar och generator är OK, beror ofta på att batteriet är kraftigt urladdat eller sulfaterat.


Ladda batteriet (och kontrollera det). Kan man byta kol i generatorn på Volvo V40? Laila Svar: Det går tyvärr inte att byta kolen. Du får köpa en ny laddningsregulator, som finns hos din Volvohandlare.


Marianne Sterner, Vi bilägare. Diskutera: Hur skulle du svara på frågan? Den Bosch- generator jag tidigare bytt ut p. V4- generatorn vars kolbrygga är irriterande illa inbyggd.


Det är frestande att tolka detta som ampere vilket i så fall avgör vilken generator jag hoppas få ordning på snabbt.

Anslutningar på en Bosch generator samt byte av laddningsregulator. Så här såg det ut när jag fick bort generatorn , ojämnt slitna kol. Min generator till Subban verkar ha gett upp helt. Imorgon ska alltihopa skruvas på plats för förhoppningsvis sista gången inför provturen. Har kollat på Bildemo, men dom hade inga gamla Subarusar.


Det sitter en Valeo- generator , men jag vet inte vilket typnr den har. Någon som har bytt kol på en Valeo- generator ? När min generator på 626:an pajjade fanns det nya kol att införskaffa på Mekonomen. Har nyligen bytt kol på två tvättmaskiner.


Där märker man att kolen är slut på så sätt att motorn är rätt håglös, går lite halvdant utan något egentligt driv. Skruva isär, söka på modellnumret, hitta och beställa från Danmark, slipa av och blåsa bort lite gammalt kol och byta ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.