onsdag 5 december 2018

Dåliga kol startmotor

Kol till startmotorer, generatorer och fläktmotorer! Generatorkol Kolsatser till de flesta generatorfabrikat. Men om spänningen sjunker under 11V eller mer fastän startmotorn bara klickar så kan det bero på två saker.


Dels kan batteriet vara dåligt, men då brukar spänningen sjunka väldigt mycket, ner mot 9V eller lägre. Startmotorkol Kolsatser till de flesta startmotorer. Vad händer om man fyller för mycket motorolja?

Denna e-butik använder cookies för en optimal inköpsupplevelse. Till exempel sparas informationer om sessionen eller språkinställningar på din dator. Jag har en Yanmar 3HM som blivit allt svårare att starta och sedan i våras går den nästan inte alls att starta.


Först trodde jag det var dåliga kablar eller batteri, men efter ha testat med fräscht batteri intill startmotorn och plus d. Men en startmotor kan gå trögt eller fälta och sänka spänningen på batteriet rejält. Men batteriet kan likväl vara dåligt. Med balstningsrpovare kan man börja med att belasta batteriet och jämföra spänning - ström Är det ok.


Kör man starten och ser hur mkt ström den drar.

En startmotor är den enhet som driver runt motorn i startögonblicket. Briggs startmotor 8-hp. Ring eller maila så hjälper vi er. Kategorier: åkgräsklippare, Eldelar, Motordelar.


Betalning och leverans Vi erbjuder betalning via postförskott, förskottsbetalning, kortbetalning online, Swish, faktura samt avbetalning upp till månader (månader räntefritt) och leveranser med DHL och Posten världen över samt bud inom Storstockholm med BEST Transporter. När kolen är dåliga går startmotorn ganska sakta och det kan lukta lite bränt om motorn. När det gäller laddningen bör du först mäta spänningen över batteripolerna. Det blixtrar om startmotorn så jag antar att kolen är dåliga.


I de reservdelslistor som jag har tillgång till så står det andra beteckningar och skisserna visar inte riktigt den startmotor jag har. Jag hittar inga kol som liknar de jag har. Ett litet tips om det är svårt att få ihop motorn pga utstickande kol är att ta en björntråd och hänga upp kolen tills de kommit i läge på kommutatorn och sen dra bort tråden. Kommer inte ihåg hur just denna startmotor ser ut). Kolhållare till Bosch startmotor 368-serien.


Byta kolen , dessa löses nämligen upp av olja och blir mjuka. Byta alla fjädrarna så att det blir samma tryck på kolborstarna. Har man tillgång till en isolationsmätare så kan man kolla rotor och stator så att det inte är för stort överslag (en ny bra motor ligger på över 20Mohm).


Vilka symptom har en startmotor med dåliga kol eller liknande? Plötsligt har jag fått dåliga startegenskaper på motorn.

Beklagar mitt tvärsäkra påstående om startlåset. Har lite startproblem med bilen, en nissan patrol -92. Kan mycket väl vara kolen , eller korroderade anslutningar till dom eller till lindningarna. Men när belastningen ökar får du rejält spänningsfall där kontakten är dålig och då orkar den inte.


Utsliten kollektor. Dålig kontakt för sladden till reläet. I mitt fall hade det kommit in fett från lagret som blandat sig med kolpulvret från kolen som bildat en slippasta som slitit ner kollektorn. Men nu när jag bytt kol och monterat den så surrar den inte alls längre. Nja, 5-skulle nog jag inte vilja ha på den.


Dels för att jag inte är säker på att 5-är elektrisk ickeledande och dels för att 5-om det finns på kolens anliggningsytor kommer i kontakt med kolen och kraftigt minskar deras livslängd. Om man kör vidare med en startmotor utan alla kol i funktion, så blir dock de andra överbelastade och man riskerar att bränna sönder kollektor och kolhållare. En annan orsak till att startmotorn blir svag och drar mycket ström är om den fältar, dvs att rotor och stator skrapar emot varandra pga utslitna lager eller krokig axel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.