torsdag 13 december 2018

Kylaren glykol

Premium Quality And glycol At Olivenation. Large Variety Of Pure And Natural glycol. Fast Delivery And Best Price. In the Continental US Only. Explore Our Range Of Products.


När du fyller på glykol ska du aldrig slå på koncentrerad glykol utan alltid en blandning med glykol och vatten.

Det beror på att vissa bilmärken har kylarsystem där blandningen sker så långsamt att kylaren riskeras att förstöras om natten är kall. Glykolen sänker fryspunkten på vattnet i kylarvätskan så att den är flytande vid temperaturer under °C. En del glykol och två delar vatten: minusgrader. Som man kan utläsa krävs det rätt mycket vatten för att fryspunkten ska höjas väsentligt.


Om kylsystemet fyllts med koncentrerad glykol måste det tömmas helt och fyllas på nytt med rätt blandning – så man vet hur låga frysgrader bilen kan tåla. Glykol behöver man i kylaren för att inte vattnet ska frysa, det förstår jag. Det finns en glykol som kallas för Long life och den behöver man inte byta så ofta, det förstår jag.


Mäta glykolhalt i kylarvätska?

Olja i kylarvattnet? I Sverige har dessa tillsatser sedan länge inte använts i kylarvätskor och är därmed inge problem vid val av glykol. Det finns två typer av glykol som baserar sig antingen på etylen eller på propylen. Shop In Bulk With Confidence.


Kylaren rymmer liter. Hur mycket bör man tappa ut? Glykol är ett kemiskt medel som tillsammans med vatten blir det som kallas kylarvätska. Du ska blanda hälften vatten och hälften glykol och sedan hälla i det i behållaren för kylarvätska. Det finns även färdigblandad kylarvätska och då kan du hälla i den direkt.


Det går att bara ha vatten i kylaren, med det bör du endast ha i nödfall. Lossar rost och löser effektivt upp andra föroreningar i kylaren utan att skada cellsystemet, slangar eller andra ömtåliga delar. Kan användas ihop med glykol. Blanda din glykol rätt ! Mängden tillsatt glykol bör dock aldrig överstiga av kylvätskan.


Vad är kylarvätska? Kylvätskan flödar eller cirkulerar genom motorn med hjälp av en pump. Avkyld vätska flödar in i motorn och den varm vätskaa flödar ut vidare till kylaren för att kylas av.


När du kör kyls vätskan av fartvinden som passerar genom kylaggregatet.

Mekonomen har en annan glykol för bara :- litern. Long-life kostar men vilken ska ja välja? OKQoch QGlykol Long Life (etylenglykol) är röd. Bilen är en Golf 3. Om man blandar etylenglykol och propylenglykol går det ej att mäta fryspunkten, du har dock fortfarande ett frysskydd. OKQ8- och QPropylenglykol är grön.


Vid blanding kan man även få en brun färg vilket kan förväxlas med rost i kylarsystemet. Glykolen har ett korrosionsskyddande ämne i sig och måste finnas där för att skydda motorn. Men det har en annan uppgift också. Det höjer kylarvätskans kokpunkt. Jag tror till 108°C.


Sedan har man också slutet kylarsystem det höjer kokpunkten ytterligare till omkring 124°C. Därför skall man alltid ha glykol i kylaren. Spola rent i kylaren med hjälp av en vattenslang?


För att få rent från det värsta? Fyll upp kylaren med vatten och glykol. Med vilken färg då på glykolen ? Max och bilen är varm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.