tisdag 5 mars 2019

Flexibel koppling propelleraxel

Vi levererer varor till hela Sverige Direkt hem till dörren. Vi har oslagbara priser! Professionell rådgivning av experter vid val av reservdelar. Köp Koppling Billigare här!


RD:s flexibla propelleraxelkoppling tillverkas i polyetylenplast och består av en skiva som dämpar vibrationer och svängningar. Kopplingen monteras enkelt mellan befintliga flänskopplingar.

Konstruktionen är tack vare två länkar haverisäker för körning både framåt och bakåt. Skivan är gjuten i polyetenplast, ett flexibelt men ändå mycket stryktåligt material. Gori Foldingpropeller. Antivibrationssysten Centaflex - flexibel koppling.


Minska oljud och vibrationer av motor, propeller och axelsystem i din båt med en Centaflex flexibel koppling typ M. Det stora, inbyggda gummielementet ger en mjuk överföring av vridmomentet. Monteras mellan propelleraxel och backslag. RD flexibla kopplingar tillverkas av polyetylenplast.

De isolerar motorn elektriskt från axelsystemet och kan därför förebygga korrosion. Vidare kan de resultera i minskade vibrationer och mindre oljud. AquaDrive är en koppling som sätts mellan motor och propelleraxeln. Det gör att kraven minskar på att göra en exakt injustering av rakk linje från motorn till propelleraxeln. Motorn placeras på mjuka kuddar och vibrationer från motorn kan då inte överföras till skrovet.


En flexibel koppling, till exempel en RD centrerar propelleraxeln i förhållande till backslagsflänsen. Den fungerar som en led eller knut som tillåter att vinkeln ändras när motorn vibrerar. Det är skillnad på flexibel och elastisk koppling. Den typen som består av två runda plåtar, och gummikuddar.


En sådan används om motorn är stumt montera och axeln har en flexibel tätning, eller om motorn är gummiupphängd och axeln stumt monterad i båten. Välkommen till Vetuscenter, här hittar du alla vetusdelar du behöver. Klicka här och se alla våra produkter. Volvo Penta flexibel koppling till MS MSB med utväxlingar enligt ovan.


Skall användas vid stumt lagrad propelleraxel och gummiupphängd motor. Motverkar vibrationer och missljud. Ger mjukare växling, vilket förlänger livslängden på backslaget.


Centaflex flexibla kopplingar typ M har mycket.

Flexibel koppling propelleraxel. Vid vinkelavvikelse (med flexibel koppling som tillåter detta) måste propelleraxeln vara lagrad av fler än ett. De flesta axelkopplingar är flexibla, De kan med andra ord ta upp vinkelfel, paralellfel och axiellafel. De finns med stoppskruv, klämnav eller splitnav. Säkerhetskopplingar kan man ställa in med ett visst moment, blir motståndet högre än med det förinställda så slirar kopplingen och skyddar därmed applikationen för överlast.


Bussning stävlager mm axel Polymidbussning med MoS2. Funderar på att montera en flexibel koppling , men vet ej vad ja ska välja för sort. Jag har därför inget att jämföra med.


Prislappen var omkring 1. Dyrare kopplingar är mer avancerade och tillåter större vinkelavvikelse. Men de kräver också mer utrymme, vilket jag inte har. Trycklagret monteras mot ett skott, och tar via gummibussningar upp propelleraxelns tryckkrafter och avlastar motorn. På så sätt kan mjukare motorisolatorer användas, vilket ofta ger en markant komfortförbättring i båten.


Propelleraxeln får bättre stö och bidrar även till minskat slitage på axeltätningen i båten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.