Välkommen in till hela familjens varuhus. Glöm inte att även besöka vårt café under ditt besök i våra varuhus. Se våra senaste produktnyheter. Läs katalogen redan idag! Norge, Finland och Danmark.
Hitta ditt närmaste varuhus. Fri frakt och leverans nästa dag. Upp till lägre pris hos oss! Hos oss hittar du allt inom batterier, lampor, strömförsörjning och IT. Alla batterier har en viss självurladdning och den påverkas av temperaturen i batteriet.
Ett helt fulladdat blybatteri har en vilospänning på ca 1V. En vilospänning på ca 1V eller högre, räknas som ett bra laddat batteri. Om den sjunker under 1V under en längre period så accelererar sulfateringen vilket försvårar. Ifall batteriet visar en lägre spänning än värdena i tabellen nedan, följande scenarion är troliga: 1. Håll batteriet rent samt kontrollera poler efter oxidering.
Viktiga spänningar. Volt 1- 1Volt 1- 1Volt 1Volt. Batteriet är fulladdat Batteriet är laddat Batteriet sulfaterar Batteriet sulfaterar kraftigt. Batteri under 1Volt måste laddas omedelbart för att undvika att skada. Ett annat sätt att mäta är reservkapaciteten(RC), den visar hur länge man kan belasta batteriet med 25A innan spänningen sjunker till 15V.
Jag stoppade ner ett fulladdat batteri i bilen (Volvo 940). Men när jag vrider om nyckeln så vrider inte ens motorn runt. Jag mäter upp batteriet till 12v.
Och sen plockar jag bort boostern och kör vanligt då går bilen som vanligt. Sen kör jag en lång sträcka och stänger. Dött batteri, startkablar funkar inte.
Ett batteri till bilen och ett till ljudet? Hur mäter man batteriets laddningsgrad? För batterier med fri syra kan den sk. Här får man istället mäta batteriets vilospänning för att få en uppfattning om.
Det tar ca timmar för ett urladdat batteri. Batteriet är nu fulladdat men kan stå kvar på 1volt som underhållsladdning utan problem. För att säkerställa att batteriet kan leverera sin angivna startkraft måste det vara fulladdat.
Den rekommenderade laddningsströmmen är av nominalkapaciteten i ampere (dvs. ett Ah- batteri kräver en laddningsström på A). Spänningen i ett fulladdat startbatteri är 1Volt. Calcium-Calcium- batterier eller nyladdade batterier eller batterier med högre syravikt kan ha högre vilospänning. Tystor batteriladdare mäter vid starten batteriets spänning. AGM batterier har i regel högre spänning : ca 1Volt.
V ( för ett 12V batteri ) är batteriet fulladdat och laddaren startar därför inte en ny uppladdning. Istället går laddaren direkt över till underhållsladdning för att inte stressa det fulladdade batteriet. Vid visar spännings mätningen volt per cell och vid , volt eller mindre.
Ett fulladdat batteri har en vilospänning på ca 1volt, medan ett helt urladdat batteri har vilospänningen 1volt. Det skiljer alltså bara volt. Ett halvladdat batteri har spänningen 1volt. Därför bör man hålla koll på hur batteriet mår och inte försöka få ut de sista dropparna energi. När laddningen är fullbordad sjunker spänningen något.
Det är denna förändring från hög till något lägre spänning i laddningens slutfas som kallas för -∆V. Så länge spänningen ökar vet laddaren att batteriet inte är fulladdat , men när spänningen plötsligt sjunker lite är det dags att avbryta. Fulladdat batteri köra jag tim belastning, väntar tim och sen läser jag batterispänningen. Numer har jag en timer på tim. Startar kl på kvällen och åker sen ner kl och läser av.
Gör man detta vår och höst så vet man ganska väl konditionen på sina batterier.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.