torsdag 26 september 2019

Hur fungerar elektrisk servostyrning

Ventilen som styr oljetrycket till servocylindern sitter vanligtvis i styrväxeln. Styrväxel, kuggstång och servocylindern bildar vanligen en enhet. Då torsionsstaven (i styrväxeln) vrids styrs oljeflödet så att tryck byggs på på en sida av servocylindern.


Tryckskillnaden över kolven bidrar till servoverkan. Servostyrning är ett hydrauliskt, elektrohydrauliskt eller elektriskt hjälpsystem i styrsystemet på fordon. Servon gör att det krävs mindre kraft att vrida på ratten, utan att man behöver snurra ratten flera varv.

De flesta nya bilar har servostyrning som standar från att tidigare ha varit tillval eller reserverat för större bilar. Anledningar till att servostyrning har blivit populärt är att de flesta bilar är framhjulsdrivna, att bilar generellt har blivit tyngre. En installation av servostyrning från EZ ändrar inte på befintlig styrväxel och därmed inte heller på utväxlingen och geometrin i styrningen. EZ´s servoenhet anpassar sig dessutom efter hastighet och belastning. Med elektrisk servostyrning är det bilens dator som säger åt servosystemet att vrida ratten.


Därefter genereras kraften av en elmotor som ofta sitter vid kuggstången och som hjälper till att driva kugghjulet framåt eller bakåt inuti i kuggstången. Elektrisk servostyrning. Den elektriska servostyrningen, eller EPS, använder enda eldrivna maskiner för att styra bilens hjul på samma sätt som servotronic systemet.


I stället för en hydraulisk servo bifogas en elektrisk motor pinjong, gör exakt samma jobb.

Fråga: Jag har tänkt montera en begagnad elektrisk servostyrning på. Den PSC domare hur mycket kraft servo kommer att behöva utöva för att. Killen sa att det är elektriskt styrd servo och inte med en hydraulpump. Samlade intrycket är att det fungerar tämligen odr. Ja, frågan är då elektrisk servostyrning vs hydraulisk servo.


Hur fungerar elektrisk servostyrning ? En kuggstångsdrivna är fortfarande på plats men istället för vätska under tryck genom pumpen servostyrning. Fördelen med dessa system är att de har flera inbyggda säkerhetsfunktioner. Om det osannolika skulle inträffa, att servoenheten slutar fungera på grund av ett fel i själva enheten eller som en följd av ett elfel, så kommer styrning att fungera precis som den gjorde innan den servostyrningen monterades in.


Ingen av dom fungerar utan motorn igång. El servo kan ha en tvångs mekanism som funkar på el utan motor men tror inte att många bilar har det. Om du känner att det växlar mellan lätt och tungt när du vrider på ratten, kan det bero på det finns smuts eller luft i servosystemet Metoden sägs också fungera för att förutse floppar. Den består av en oljebehållare, oljepump, styrventiler och servocylinder.


Styrservon gör styrningen lättare genom hydraulik. Vid styrning leder ventiler oljeflödet till vänstra eller högra sidan av kolven på kuggstången, därigenom förstärks styrkraften. Personligen ser jag mest fördelar med elektrisk servo OM den nu är konstruerad av bra kvalitét så att den fungerar utan elektroniska strul. Fördelarna är ju många som tex:-Lägre motstånd än en servopump=lägre förbrukning.


Inga rör samt slangar som kan läcka samt ingen olja. Den elektromekaniska servostyrningen är en elektrisk, servostyrning med hastighetsberoende servoverkan (servotronic), som bara aktiveras när den behövs och som arbetar helt utan hydrauliska komponenter Singlsyn-resolvern är även ytterst lämplig för modern elektromekanisk-servostyrning med elmotorer, drive-by-wire och break-by-wire, där den är med och ersätter mekaniska och hydrauliska system.

För att kontrollera att styrservon fungerar: Dra ratten, och håll ett lätt tryck, till höger eller vänster och starta motorn. Om du känner ett lätt ryck, och att det genast blir lättare att styra när motorn startars, fungerar styrservon. Om ratten ”hugger” och det är omväxlande lätt och tungt att styra beror det troligtvis på luft eller smuts i. Rapporten riktar sig främst till branschens aktörer ser att kapitalisera på denna rapportens innehåll att göra bättre affärsbeslut.


Systemet kan bara ge ett bra tryck eller det kan göra allt arbete själv som svar på rattens rörelse. Hannu säger: Snyggt montage. Har du satt stabiliseringsstag, eller behövdes det inte, jag ser inte riktigt på bilden hur det ser ut? Säkerheten förs The servostyrning systemet fungerar som ett slutet system i dagens bilar.


Det levererar vätska att driva styrväxeln och returnerar den, via slangar, till servopumpen. I grova termer är den enda skillnaden mellan den och det mekaniska hydraulsystemet, att servopumpen är elektrisk och därmed kan slås på och av efter behov. Här är det hydrauliska systemets arbete övertaget av en elektrisk motor monterad direkt på styrväxlen.


Video FilmServostyrning Slutat Fungera Lagertillgångar kuraterade för dig Highlight hot topics from the web, magazines, and blogs and enhance your own portfolio with ideas from around the web. Detta orsakar rörliga elektromagneten att snurra lite sedan avstannat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.