onsdag 25 december 2019

Säkring går hela tiden bil

En oberoende tjänst som hjälper dig jämföra produkter, priser och återförsäljare online. Gratis att använda! Jämför pris byggvaror. Hitta rätt produkt till rätt pris.


Säkring som bara går hela tiden ! Instrumentpanelen slocknar - säkring går hela.

Får väl ta hit en elektriker, det känna bara så motigt eftersom de här tar 500:- bara för att sätta sig i bilen. Om säkringen nu håller så ligger förmodligen felet i någon av de apparater som varit anslutna. Koppla in dem en efter en med en intervall så kan du se vilken apparat det är som löser ut säkringen. Om säkringen går fast alla kontakter är urdragna så ligger felet förmodligen i den fasta installationen. Kontakta då en fackman för hjälp.


När jag startar bilen och kör som vanligt så går den, men när jag byter växlar låter det konstigt. Forum Lju bild och kommunikation Ljud Tråd. Tekniska diskussioner om bilar , motorer och andra relaterade prylar.

Anmäl inlägget: På min 318is så går säkring nr hela tiden. Jag har aldrig haft någe problem med det tidigare. Men ljuset har väl inget med säkring nr att göra? Nä, har inte kommit så långt, försöker samla lite information på hur man kopplar från eluttaget till släpvagn. Har läst en del trådar nu om folk som har problem med el ooch säkringen mm som går sönder hela tiden.


Tänkte jag skulle skriva lite hur man räknar ut och dimensionerar så det håller och inte uppstår brandfara. Det är det alltså en säkring som går hela tiden (nr ) när jag har ljusreglaget på första hacket märkte jag när positionsljuset är på då går säkringen , Allting fungerar som det ska när ljusreglaget är i andra hacket (högst upp) så halvljuset och positionsljuset är på tillsammans. Ställde bilen , väntade tills automatsäkringen i lastbilen återställt sig, startade bilen och gick runt bilen och såg ett positionsljus blinka lite svagt. Det som händer är att när säkringen går så slutar bensinmätaren och temperaturmätaren att fungera.


Det verkar som säkringen går sönder när man börjar köra med bilen , inte när man står på tomgång. Den grövsta säkringen går för mig hela tiden (25A), så fort jag vrider på tändningen. Symptomen blir att det blir blinkerslju vindrutetorkarna fungerar inte och varken tankmätaren eller bromsvätskemätaren fungerar. Typ gL (VDE) och gG (IEC) är den vanligaste säkringen och motsvarar till sin utlösningskarakteristik de så kallade tröga säkringarna.


Innan en säkring byts bör anläggningen undersökas. Om det fel som orsakade att säkringen löste ut kvarstår, kommer även nästa säkring att lösa ut så snart den sätts i. Ta dig under bilen eller lyft upp den och titta. Allt som dör när säkringen går ligger på den fasen som försvinner.

Har du kollat jordkablarna mellan motor-chassi och växellåda -chassi. Hade problem i söndags när vi skulle lämna Simrishamn. Bilen ena stunden fullt ok sedan stendöd.


Det var en jordkabel som hade gått av. När man sätter en ny säkring , fungerar allt som det ska. Fönsterhissar, taklucka, centrallås och dimmer på innebelysningen.


Men nån gång mellan att man startat bilen , kört, stängt av och låst bilen igen så går säkringen likförbannat. Detta ämne har svar, deltagare, och uppdaterades senast för år, månad sedan av NoewSlowlers. Att säkringen hållit tidigare kan bero på olika orsaker, en är ju att effekt uttaget har ökat på just denna säkring , en annan mindre känd orsak är att där kanske satt en väldigt gammal säkring (20–år gammal) och på den tiden var noggrannheten inte speciellt bra vid tillverkningen av säkringarna , så en säkring kunde hålla för betydligt mer än den egentligen skulle. Gåtan för mig är att det är olika säkringar som slår ifrån hela tiden.


Det kan gå en vecka eller två utan att något händer, men så helt plötsligt har en eller ett par slagit ifrån. Förut körde jag med ampere trög säkring till garaget ,då gick kompressorn bra. Sedan böt jag central i garaget till en nyare med jordfelsbrytare och automatsäkringar ampere ,de klarade inte srömspikarna.


Min fråga är att om jag byter till ampere automatsäkring i nya centralen. Hela källaren utom uttagen vara döda. Drog ut kyl men hjälpte inte. En annan säkring gick tidigare i dag då jag körde tvättmaskin och vedklyv samtidigt på samma uttag.


Detta funkade igen efter jag bytt säkring. Ett sorgebarn med en hel radda fel och ett av Renaults lågvattenmärken rent kvalitetsmässigt. Syn då bilen är bekväm att färdas i. De mest frekventa felen är glapp i styr- och spindelleder där hela procent av bilarna underkändes hos Bilprovningen.


Men annan ny teknik som bilen var utrustad med krånglade också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.