tisdag 3 mars 2020

Montera huvudströmbrytare bil

Huvudströmbrytaren bör kopplas in direkt efter huvudsäkringen sett från batteriet. I de flesta fall behövs ej huvudströmbrytare i laddkretsen, utan bara för förbrukarna. En huvudströmbrytare i laddkresten riskerar att introducera spänningsfall och kan skada generatorn om den slås av när motorn är igång. Ja, jag är rätt ny här på forumet och är inte någon expert på bilar direkt.


Men fick bara en galen idee.

Vilket innebär att den måste vara påslagen för att motorn ska gå igång. Jag antar att det går på något sätt. Handmanövrerad huvudströmbrytare ska placeras lättåtkomligt, på lämpligt ställe i eller utanför hytten så att så ledningarna blir så korta som möjligt. Brytare som placeras utanför hytten bör i möjligaste mån skyddas mot smuts och väta. Maskiner med datorer eller annan elektronik bör ha brytaren monterad på plus- polen.


Montera extraljus på bilen ? Den ordinarie batteri-polskon (-) demonteras, varefter batterifrånskiljaren monteras på minus (-) polen.

Med en batterifrånskiljare går det snabbt att bryta strömmen från batteriet när du exempelvis ska meka med bilen. Användningen är busenkel - allt du behöver göra är att demontera batteriets minuspolsko, montera frånskiljaren direkt på batteriets minuspol och fästa minuspolskon i frånskiljarens andra ände. Fördel: eftersombatteriet sitter bak blir kabeln kort fram till strömbrytaren.


Nackdel: om man slår runt å sitter fast så kan man inte stänga av den själv. Du kopplar alltså tändningen via krets två så att du får samma funktion som om du hade vridit av nyckeln på en standardbil. Har även sett stöldkasetter att montera vanlig stereo i som var utrustad med 9V batteri för att hålla spänningen. Vid närmare eftertanke så har jag ägt en stereo som höll minnet. Den hade inbyggd stöldkasett, och jag har för mig den såldes med inbyggt batteri för att behålla minnet.


Men spelar det någon roll vilken pol man monterar den på, vid minuspolen är det inga problem men vid pluspolen blir det lite knixigt att få dit den. På - har du fördelen att inkopplingen blir lättare, du kan byta jordkabeln som går chassie-batteri mot en vanlig lite lägre jordkabel till brytaren och ytterligare en vanlig mellan brytaren-batteri. Att montera en LED-ramp kan verka svårt men egentligen är det något de flesta klarar av.


Vi har gjort en liten demo som visar hur man gör för att montera och. Av typen dvärgbrytare och godkänd som frånskiljare. Kortslutningshållfasthet: kA. Anslutningsbar area 1-mm².

Det är tillåtet att fortfarande ha motorelektroniken inkopplad för att försörja eventuella minnesfunktioner. Mycket liten och lätt elektrisk huvudströmbrytare. Bryter all ström, både till motorn och generatorn.


Avsedd för bilar med standard styrenheter eller historiska tävlingsbilar. Helt tät mot damm och vatten. Viktigt att montera brytaren enligt bifogad instruktion. Storlek: 93mmX50mm Vikt: 120gr Volt: 8v-18v. Tänkte montera brytaren intill stopp reglaget och.


För mer info öppna den. Ska du byta huvudströmbrytare på din maskin eller traktor så välj en i. Anvisning för inkoppling av huvudströmbrytare. Ytterligare en huvudbrytare (se bild ). Dalhems levererar USA-bildelar, bilstyling, racingutrustning m. Vi lämnar alltid livstids produktgaranti på dragkroken (gäller bilens livslängd). Hör av dig redan idag för en offert gällande din bil.


Alla bilar och dess olika modeller ser olika ut, därför är det omöjligt att ge ett generellt pris för vad en installation kostar. Genom att kontakta den aktuella butiken för montaget kan du få en offert baserat på erfarenhet hur lång tid det skulle ta att installera i din bil och där får du också priset. Komplett guide hur du monterar extraljus på bilen. Samma metod gäller för mont av LED-ramp också.


Det gäller bara att välja den modell som passar dig och din cykel bäst. Mekonomens Magnus Blommé visar här vad det finns för olika modeller – och hur du monterar dem på bilen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.