måndag 1 juni 2020

Skiljerelä batteri

Fri frakt och leverans nästa dag. Upp till lägre pris hos oss! Nordens största webbshop med välkända varumärken. Allt du behöver för din båt.


Högklassiga produkter till bra pris hittar du hos Hjertmans. Vi levererer varor till hela Sverige Direkt hem till dörren.

Vi hjälper dig jämföra produkter, priser och återförsäljare online. Kombinerar automatiskt två batterier vid 13. V och separerar vid 12. En LED-lampa indikerar när batterierna. Om du vill att din motor ska kunna ladda din batteribank är detta reläet för dig!


Om du kopplar ihop startbatteriet med din batteribank och sätter detta relä emellan så separerar den startbatteri och servicebatteri och prioriterar laddning på startbatteri. Då startbatteriet är full-laddat slår reläet automatiskt över till att ladda servicebatteriet. Den fungerar även omvänt om du.


Då är ett skiljerelä alldeles utmärkt.

Dessa relän har ofta inbyggd elektronik som känner av batteriets polspänning. V (som inte ens ett fulladdat batteri uppnår av sig själv) aktiveras relät, eftersom det förstår att generatorladdning nu måste finnas. Skiljereläet medger att två bat- terier laddas på samma gång. När motorn startas och startbatteriets spänning når 1V kopplas skil- jereläet in och gör att två separata batterier (startbatteri och förbruk- ningsbatteri) laddas samtidigt.


Li-Ion passar för cykliska urladdningar vilket är perfekt för båten. Kan laddas riktigt snabbt - 100Ah är fullt på 2h med en 50A laddare. Minsta rekommenderade storlek på batteriladdare är 10Ah. All säkerhet är inbyggd i batteriet och det är anpassat för maximal livslängd för att hålla nere kostnadsbilden. För att alltid kunna starta motorn bör du se till att startbatteriet skiljs från förbrukarbatterierna automatiskt när motorn står still.


Enklaste och billigaste lösningen på detta är att använda ett skiljerelä av bra kvalitet med ordentliga kablar. Ett skiljerelä förbrukar ingen ström när motorn är avstängd. Jag har köpt gps och båtstereo och har lite annat som drar ström i min motorbåt med utombordare. Har nu tänkt att köpa ett batteri till för att säkra startbatteriet.


Finns det nån trevlig människa här i båtsverige som kan förklara hur man kopplar in ett extra batteri samt skiljerelä på ett v. Startbatteri, förbrukning och skiljerelä. Sveriges största utbud av batterier – Inga avgifter och garanti för bra service! Victron Cyrix-ct är ett intelligent, mikroprocessorstyrt skiljerelä med flera användningsområden och ett alternativ till traditionella reläer. Passar perfekt för att skydda mot urladdning där flera batterier är sammankopplade, t.

Skyllermarks skiljerelä orsakar inget spänningsfall. Prisvinnande system från BLUE SEA. Består av skiljerelä samt huvudströmbrytare. Reläet ombesörjer automatisk laddning av två separata batteribanker.


När bakre batteriet är urladdat och det kopplas samman med det främre, laddade batteriet så sker det ju en strömrusning när de försöker utjämna potentialskillnaderna. Behöver lite hjälp av er som kan detta gällande skiljerelä när man ska koppla in batterier , Köpte idag ett nytt agm batteri som jag tänkte ha till ljudet i bilen, Tänkte då köra 50mmkabel mellan batterierna samt en 300A säkring i varje ände! V, 100A (200A peak). Säkerställ att det alltid finns ström kvar i startbatteriet genom att separera det från övriga förbrukningsbatterier på din båt.


Reläet sluter så att alla batterier laddas när motorn är igång och bryter då motorn är avstängd. Separerar start- och förbrukningsbatterier. Då kan stor ström flyta från generatorn, och hanteras av reläet. Ladda batteriet varannan, var tredje måna gärna oftare.


Ett fulladdat batteri fryser inte förrän vid -67° C. Ett urladdat batteri fryser redan vid -7° C. Vid nollgradigt är uttagbar batterikapacitet nere på , vid -25° C endast av kapaciteten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.