I en motor sprutar man in en blandning av bensin och luft, och ekvivalenskvoten anger om det är lagom mycket luft i blandningen så att syret räcker till all bensinen (Φ=1) eller för mycket bensin (Φ1) eller för mycket luft (Φ1). Här finns det dock praktiska begränsningar i materialens hållfasthet och oönskad produktion av kväveoxider. Genom att köra en förbränningsmotor på både diesel och bensin i lämpliga proportioner kan man få en verkningsgrad på runt procent, visar resultat från universitetet i Wisconsin-Madison.
En vanlig förbränningsmotor har en verkningsgrad på -. Med en dieselmotor kan siffran gå mot de högre nivåerna. Verkningsgrad i av inmatad energi och uttaget nyttigt arbete. Detta skiljer en elmotor från en förbränningsmotor. Diesel och bensinmotorer angavs tidigare i hästkrafter, men numera används kW även där. W = hästkrafter och hästkraft = 7watt.
En väsentlig skillnad är dock verkningsgraden. En förbränningsmotor konverterad för vätgasdrift får en verkningsgrad som få förbränningsmotorer lever upp till visar BMWs vätgasförsök. I BMWs pågående försök med vätgasdrivna förbränningsmotorer har man nu tillsammans med österrikiska forskare kommit fram till att en ombyggd dieselmotor som drivs med vätgas når en verkningsgrad på procent. En elmotor har mycket högre verkningsgrad än en förbränningsmotor.
Bara procent av energin som tillförs används till att driva bilen framåt. En parallell hybriddrivlina får samma verkningsgrad som en. Volymetrisk verkningsgrad är en form av effektivitet measurement som används oftast i förhållande till förbränningsmotorer och hydrauliska pumpar. Bensin- och luftblandning skickas in i cylindern och blandningen antänds med hjälp av ett tändstift. Cylinderkammaren = Det utrymme som kolven rör sig i. Det är i detta utrymme som förbränningen sker.
Dock ska tilläggas att detta äridealfall, dvs beroende påarbetspunkt. En bensinmotor har en verkningsgrad på cirka procent och en dieselmotor levererar nästan procent. Det betyder att också den råstarkaste dieselmotorn i teorin bara omvandlar knappa procent av bränslet till rörelseenergi. Resten, drygt procent blir till värme. Med ett normalt kompressionsförhållande på r=får vi.
En bränslecellsbil har i dag en verkningsgrad på ungefär procent. Den effekt som avges från exempelvis en elmotor kan räknas fram om den tillförda effekten respektive verkningsgrad är känd. I situationer då effekten inte finns tillgänglig kan i stället energiinnehållet beräknas utifrån spänning, ström och fasförskjutning. Ett vattenkraftverk har en verkningsgrad på cirka procent.
När det talas om verkningsgraden för en förbränningsmotor är det. Vad gäller bromsarna så slits de betydligt mindre i en elbil, eftersom man motorbromsar mycket mera. I artikeln står: Elmotorer är mycket mer effektiva än förbränningsmotorer. Förbränningsmotorer.
En normal verkningsgrad vid omvandling från ett bränsle till el är 38. Tändläget för motorer med tändstift resp. Ventiltiderna för fyrtaktsmotorer - bestämda av kamaxeln.
Dagens mest effektiva lastbilsmotorer har en verkningsgrad på cirka procent, men efter två års samarbete mellan Bosch och den kinesiska motortillverkaren Weichai Power har bolagen lyckats skjuta. Ett däck omsätter ju inte någon energi på samma sätt som en förbränningsmotor så att räkna på verkningsgrad går inte så bra. Du kan ju inte säga att du stoppar in 40kW i däcket och får ut 38kW puttifrånkraft. Du får räkna på förluster. Produktionen varierar efter behovet, men när motorn går på max är effekten kilowatt värme och kilowatt el, säger Alexander Ahlin.
Stirlingmotorn i Inresols kraftvärmeverk arbetar vid övre temperatur på 600–9°C.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.