I en bromsbänk mäts bara vridmoment vid vissa varvtalsintervall, det antal hästkrafter som motorn ger får man fram genom en matematisk formel (hk = Nm gånger rpm delat med 22). Ett visst vridmoment ger alltid samma antal hästkrafter i motorn vid det varvtalet. Bensinmotorer har traditionellt behövt varvas ganska högt för att utveckla sin fulla kraft. Vridmoment är ett fenomen medan hästkraften är en enhet.
Motorns vridmoment är relaterat till motorns effekt (hästkrafter).
Moderatorer: backhea jonnielahti, Klubbdirektör, -= Marcus =- Sida av 1. Om nu hästkrafter är hur fort du kör in i muren så borde det väl vara hästkrafter som vinner tävlingar. Det kan också beskrivas som den hävstångsverkan som kraften ger upphov till. Och det är vrid man bänkar och räknar om till effekt.
Man bänkar vridet och mäter varvet. Jag vet vad du syftar på Tony. Men man behöver inte dadda med folk. Förvirrad av vad vridmoment och hästkrafter betyder?
Den här artikeln definierar, jämför och förklarar skillnaderna mellan dessa två auto-termer. Ganska många av oss har inte förstått skillnaden mellan hästkrafter och vridmoment, och detta är inte enkelt såvida man inte är påläst. Diagrammet nedan visar hur vridmoment och hästkraft förändras när varvtalet ändras, för två olika typer av motorer: Grafer av hästkrafter och vridmoment vs.
De två vanligaste mätningarna av en bilkraft är hästkrafter och vridmoment. En vanlig missuppfattning är att vridmoment ger bottendrag medan hästkrafter ger acceleration. Hästkraft mäter motorns effekt. Men bottendrag är väl detsamma som acceleration på vissa varvtal? Sanningen är den att det är vridmomentet som kommer att skapa en kraft på däcken, och det är denna kraft på däcken som kommer ge acceleration, och inget annat.
I SI är enheten ersatt av watt. Enheten används dock fortfarande av tradition inom många områden, bland annat för att ange fordons motoreffekter. Hostad hos HedData AB.
Engineering Explained är duktig på att förklara olika saker som man ibland kan fundera på. Här berättar han exempelvis vad det är för skillnad mellan hästkrafter och vridmoment. Med någon motor, vridmoment och hästkrafter är beroende av varandra men klart två skilda åtgärder som bidrar till en AC-motor funktion. Den största skillnaden mellan hästkrafter och vridmoment är att hästkraften mäter hur mycket energi en motor producerar per tidsenhet, medan momentet mäter den vridningskraft som motorn skapar. De huvudskillnad mellan hästkrafter och vridmoment är det hästkrafter mäter hur mycket energi en motor producerar per tidsenhet, medan vridmoment mäter vridkraften som motorn skapar.
Om du förstår detta, så förstår du vad vridmoment är.
Hur fort du vrider om skiftnyckeln är det som mäts i hästkrafter och var du greppar skiftnyckeln är vridmomentet. Till lika ser vi att maximala vridmomentet 2Nm (T och TDI), 2Nm (VR5) och 3Nm ( TDI) inte är det som bestämmer toppfarten. Inte heller accelerationen. Olika klasser styr ju på olika sätt vilken typ av motorstorlek o andra faktorer du ska anpassa dej till.
Detta är James Watts definition. Moment och hästkrafter är två fenomen som uppträder i mekaniken. Denna artikel kommer att jämföra de två fenomenen och presentera sina skillnader på ett enkelt sätt till gagn för läsarna.
Så du ser att hästkrafter är beroende av momentet. Men jag börjar redan nu intressera mig för vad allting i dessa himmelska MC-tidningar betyder. Jo, är det sekunder per minut, så det är samma som en pund-fot-minut per varv.
Så nu har vi vridmoment, arbete och makt. Vad är vridmoment ? Arbete är vridmomentet över en full cirkel. Makt gör det inom en viss tid.
Jag har noterat ett flertal trådar här som behandlar ämnet, men tycker det är för mycket gissningar och teorier som saknar förankring. Så tänkte jag skulle försöka starta en tråd med fakta i den betydlesen att man skickar med källhänvisningar till sina påståenden. Bensinturbo: Samma som bensinsugisen, vridmomentet kan vara lågt för att ge 2hk då toppeffekten ligger högt i varv.
Turbon har däremot en högre medeleffekt då max vridmoment ofta finns tillgängligt under så mycket som en tredjedel av registret.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.