tisdag 2 juli 2019

Likströmsmotor funktion

Vi hjälper dig jämföra produkter, priser och återförsäljare online. Garanterar att du får din produkt. Annars får du pengarna tillbaka. Jämför pris på badrum. Hitta rätt produkt till rätt pris.


Likströmsmotor funktion

Få ett bra pris, jämför innan köp. Motorn matas med likriktad elektrisk ström vars energi omvandlas till rörelseenergi. Om motorn har ett udda antal poler (vanligen tre), avgörs rotationsriktningen av strömmens riktning. Likströmsmotor: Uppbyggnad och funktion Likströmsmotorer består enklare sagt av tre komponenter: Statorn, rotorn (även kallad ankare) och kommutator. Statorn utgör den fasta, yttre delen av konstruktionen (1) och består antingen av en permanent magnet (permanentmatad motor) eller en elektromagneter.


Spolens ström Ioch motorns permanenta magnetfält ger upphov till en kraft som vrider spolen, men eftersom borstarna hela tiden gör kontakt med nya lindningsvarv så kommer ringen med spolen att rotera, utan att spolens magnetfält följer med. Dagens likströmsmotorer har lindningar med andra och effektivare utföranden, men med samma kommuterings- princip. I likströmsmotorn genereras rörelseenergi genom att motorn förses med likriktad elektrisk energi, exempelvis ett vanligt 9V-batteri. Elektriska leksaker exempelvis radiostyrda bilar drivs vanligtvis med likströmsmotorer. En likströmsmotor består av en rotor och en stator med respektive komponenter.


Likströmsmaskiner är en benämning på både likströmsgenerator och likströmsmotor. Växelströmsmaskiner är nu vanligare än likströmsmaskiner. Då momentet i en likströmsmotor är proportionellt med ankarströmmen är momentet i teorin konstant.


I praktiken måste dock strömmen byta väg genom lindningarna vid varje omkoppling och motorns lindningar består av induktanser, som enligt Lentz lag motverkar ändringar i magnetfältet (och därmed också ändrad ström). Batterier har en plus- och en minuspol och lämnar ifrån sig likström. Därför borde det vara naturligt att använda likströmsmotorer i elbilar.


Det är lätt att få snurr på en likströmsmotor – den ansluts bara till batteriet så börjar den snurra. Undersök kollektorn. Olja, sot och andra föroreningar förhindrar kontakt med kolen. Skrapa bort kolpulver som sitter mellan segmenten. Elbilen har egentligen bara två huvudkomponenter: Elmotorn och batterierna.


Sedan tillkommer lite kablage och elektronik för att ladda batterierna så effektivt som möjligt och för att fördela strömmen från batterierna på ett så smart och snålt sätt att strömmen räcker så länge som möjligt. En konstantmagnetiserad likströmsmotor driver en hiss. Hisslinan rullas upp på en trumma med. Mellan motorn och trumman finns en växel som ger varv på trumman för varv på motorn, dvs utväxlingen ˜ = 50. Hisskorgens vikt är balanserad med en motvikt.


Driften är reglerad så att uppfordringshastigheten är. Fördelar med likströmsmotor Elmotorer, teknik och funktion — Jernkontorets energihandbo. Den vanligaste typen av elektrisk motor är på grund av dess enkla uppbyggnad likströmsmotorn.


Denna robusta och kraftfulla motorn är lämplig för alla rörelse-, Verfahr- och positionering tillämpningar. Typiska användningsområden är: robotmekanik, medicinteknik, automatiserings- och drivteknik, Hushållsapparatteknik m. Vi beklagar att vi inte har hunnit översätta denna produkttext. Bland borstkommuterade likströmsmotorer är följande typer vanligast: permanentmagnetiserade motorer, se- rie-, shunt- och compoundmotorer. Gemensamt för dem är att de består av stator med fältmagneter och en lin- dad rotor, kallad ankare, som är försedd med en kollek- tor (kommutator) till vilken strömmen överförs via kolborstar.


En borstlös motor (även kallad borstlös likströmsmotor, EC-motor eller BLDC-motor) är en vidareutveckling av den traditionella DC-motorn Elmotorn är egentligen som en generator. När bilen körs tar motorn ström från batterierna, men vid motorbroms går strömmen åt andra hållet och batterierna laddas. TT Motor(HK) Industrial Co, Ltd har gett er mycket kort förklaring under funktion av en kommutator i en likströmsmotor. En generators funktion går att beskriva på två nivåer Eftersom växelströmsmotorer med frekvensomriktare ger bättre och enklare hastighetsreglering blir likströmsmotorer och växelströmsmotorer med Den relativa rörelsen mellan den roterande fälthastigheten och den mekaniska hastigheten som krävs för funktionen definieras som eftersläpning s och anges som en procentandel av den. Rotorstömmen är en funktion av rotorfrekvensen och motorns magnetisering.


Vid ökande belastning sjunker motorns varvtal medan statorflödet fortfarande roterar med samma hastighet. Rotorn släpar efter och rotorfrekvensen ökar och därmed ökar även rotorstömmen, nödvändigt för att rotorn skall kunna tillgodose det ökade momentbehovet. Solenoider används främst där det finns behov av en mycket kort linjär dragande eller tryckande rörelse.


Elektromagneter magnetiseras antingen när de strömsätts eller när strömmen bryts för att ge en hållande funktion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.